Kobling og Svinghjul: Hvordan fungerer en kobling?

Bilens kobling er grundlæggende den del i bilen, som overfører omdrejnings kraften fra motor til hjul, hvorved koblingen forbinder to eller flere roterende aksler. Bilens kobling sørger for forbindelsen mellem motoren og gearkassen. I biler med manuel gearskifte forbinder bilens kobling de to aksler, som kommer fra motoren og akslerne som kører hjulene rundt. Når koblingspedalen trædes ned er der et leje, som presser nogle fjedre af metal, der sørger for at koblingsnavet får frit løb mellem koblingens trykplade og bilens hjul. Koblingens funktion er en essentiel del af bilens maskineri, fordi motoren hele tiden genererer kræfter for at kører hjulene rundt. For at undgå unødvendig slidtage på koblingen bør man altid igangsætte bilen, i bilens laveste gear. Man får derved hurtigere sat bilen i bevægelse, og man undgår mulige slidtage på kobling. Ved at starte bilen i for højt et gear vil koblingen blive filet for at få sat bilen i gang, og det vil koblingen tage skade af. En anden måde at spare bilens kobling på, og som man nemt kan påføre sin kørestil er, at hvis man holder stille,  i kø f.eks., så kan man sætte bilens i frigear og slippe koblingen. Ved at sætte bilen i frigear og slippe koblingen undgår man at koblingsnavet presses sammen i længere tid, og man slider derved ikke unødvendigt på udrykkerlejet. Man kan opleve at bilens kobling rusker ved igangsætning, som kommer af at koblingen er brændende varm, og derfor kan det opleves at bil ryster ved start.

Koblingen består af 2 dele

Bilens kobling består grundlægende af to dele – en koblingsplade og et drivhjul.

Hvis koblingspedalen ikke trykkes ned er der et sæt fjedre, som sørger for at selve trykpladen trykkes op mod koblingspladen. Når koblingspladen får presset fra trykpladen, så bliver pladen og drivhjulet trykket sammen. Denne funktion betyder at kræfterne overføres fra motoren til hjulene som kører rundt. Når man træder koblingen ned fjernes trykpladen fra koblingspladen, som derved slipper drivhjulet, så hjulene ikke længere kører rundt. Hjulene drejer dog stadig rundt i det man kalder frihjul, men det er værd at bemærke at de ikke bliver kørt rundt.

Udskiftning af kobling

Hvis bilen er begyndt at ruske bør du få en udskiftning af kobling, samt en udskiftning af svinghjul. Nyere biler har en såkaldt ”dual mass” svinghjul, som er to stykker metal der er sammensat med hårdt gummi imellem, som giver forbindelse fra svinghjul til bilens motor, og selve den del koblingsnavet sidder på. Hvis svinghjulet er slidt op kan man mærke det på at koblingen rusker, men endnu værre kan det gå ud over motorens gang. Rigtig mange biler går dårligt i tomgang, fordi de kører rundt med et defekt svinghjul.

Med en arbejdsopgave ’udskiftning af kobling’ vil både kobling og svinghjul blive udskiftet, hvilket betyder at dette er en opgave, som tager lidt længere tid end andre bilreparationer.

Hos os er udskiftning af kobling en rutineopgave, og prisen på en kobling og de nødvendige reservedele forekommer ofte konstant.

Book Tid Her

HVORDAN KAN VI HJÆLPE DIG?

Kontakt Vestens AutoCenter hvis du har nogle spørgsmål omkring os eller vores services

Vi bruger cookies på hjemmesiden med det formål at forbedre brugeroplevelsen